🎂 Pofta de Dulce – De ce apare, ce ascunde si cum scapi de ea

nevoia si pofta de dulce

Nevoia de dulce

» Fiecare dintre noi, cel putin o data in viata, a experimentat perioade in care a simtit o pofta de dulce. Pentru perioade scurte nu este o problema, insa ce faci daca nevoia de dulce persista, si nu-ti afecteaza doar formele si greutatea, ci iti afecteaza si sanatatea?

» In articolul ce urmeaza vom analiza toate aspectele “poftei de dulce”, de ce apare aceasta nevoie de dulce, ce afectiuni ascunde si mai ales cum putem scapa de pofta de dulce.

» Gustul de dulce este asociat de majoritatea persoanelor cu senzatia de placere, bucurie si energie. Multi iubitori de dulciuri isi dau seama ca isi fac rau singuri, insa, ca si in cazul fumatului, nu se pot opri din aceasta dependenta.

» Deci DA, ati auzit bine: zaharul si dulciurile in general pot provoca o dependenta reala.

» In urma cu multi ani, specialistii s-au indoit de faptul ca zaharul ar putea provoca dependenta, insa acum exista tot mai multe cercetari care ne indica faptul ca zaharul poate afecta atat fizicul cat si sanatatea umana.

Pofta de dulce cauze

Banner Ford husa cheie auto webp

» Vointa si motivatia nu va pot apara intotdeauna de pofta de dulce, deoarece exista posibilitatea ca aceasta nevoie de dulce sa nu fie doar la nivel mental ci sa fie provocata si de o anumita afectiune sau o deficienta de nutrienti din organism.

» Atunci cand resimtim pofta de dulce, in stare incipienta poate fi vorba doar de o carenta de magneziu si crom, deoarece, cum bine se stie, cromul reduce pofta de dulce, insa cauzele pot fi multiple, asa ca haideti sa le vedem.

Consumul regulat de zahar “ascuns”

» Foarte multe persoane au impresia ca zaharul se gaseste doar in bomboane, fursecuri, ciocolata sau alte dulciuri din cofetarii sau magazine, insa ce nu stiu este faptul ca exista si zaharul “ascuns”.

» In industria alimentara moderna zaharul se adauga la foarte multe produse, care nu trebuie sa apartina neaparat gamei de dulciuri, cum ar fi: sosuri, paine, produse procesate, produse din aluat, produse lactate, carnati, mezeluri, bauturi, cereale pentru copii, etc.

» Atunci cand o persoana mananca in mod regulat alimente care contin zaharuri, perceptia despre dulce se schimba. Ca urmare, va avea nevoie si de mai mult zahar in alimente sau bauturi pentru a putea experimenta un gust de dulce mai puternic accentuat.

» Ce putem face in acest caz? Ei bine, este indicat sa cititi informatiile de pe ambalajul alimentelor pe care le cumparati in mod regulat si sa vedeti care este cantitatea de zahar (sau derivati) pe care o contin.

» In acest fel veti putea face un triaj al alimentelor pe care le veti consuma, astfel incat sa evitati sa ajungeti dependenti de nevoia de dulce.

Boli intestinale

» Sanatatea intestinului afecteaza apetitul si alegerile alimentare. Prin urmare, daca observati o pofta necontrolta de dulciuri, trebuie sa contactati un specialist si sa verificati starea sistemului digestiv.

» Intreruperea microbiotei si in special reproducerea fara restrictii a ciupercilor candida in intestine, creste pofta de dulciuri, inclusiv dupa masa.

» Acest lucru se datoreaza faptului ca meniul de baza al acestor microorganisme oportuniste sunt zaharurile simple. Aceste ciuperci vor cere constant alimente dulci, eliberand substante speciale care provoaca pofta de carbohidrati simpli.

Deficienta nutrientilor esentiali

» Pofta de dulciuri se poate datora si unei lipse a anumitor micro si macroelemente din meniul zilnic, care ar trebui obtinute in timpul unei mese complete.

» De asemenea, dependenta de dulciuri poate aparea si la persoanele care si-au impus o anumita dieta zilnica: vegetarieni, vegani, persoane care adera la diete sarace in calorii si mono-diete.

» Atunci cand componentele nutritionale lipsesc din dieta, poate aparea tendinta de a manca constant sau a manca ceva dulce pentru un spor de energie.

» Ce puteti face? Analizati-va bine dieta si asigurati-va ca este echilibrata, completa, va ofera suficienta energie si substante nutritive esentiale.

Lipsa varietatii in alimente

» Dopamina, hormonul placerii, este eliberat atunci cand consumam zahar. Prin urmare, datorita placerii gustului, unele persoane isi vor dori sa creasca aceste cantitati consumate.

» O varietate de gusturi si feluri de mancare va vor ajuta sa uitati de pofta de dulce, deoarece dopamina poate fi eliberata de o varietate de alimente si produse care nu trebuie neaparat sa contina zahar.

nevoie de dulce

Papilele tale gustative si-au pierdut sensibilitatea

» Acest lucru este posibil daca meniul tau zilnic implica o multime de alimente ce contin conservanti, amelioratori de aroma si coloranti in abundenta.

» Dulceata naturala este caracteristica multor alimente, cum ar fi: fructe, legume, produse lactate si chiar carne. Insa nu veti putea sa va satisfaceti nevoia de dulciuri cu ajutorul alimentelor naturale, deoarece pur si simplu nu veti simti gustul acestora.

» Pentru a restabili sensibilitatea receptorilor de la nivelul papilelor gustative, trebuie sa eliminati complet produsele “chimice” si procesate din meniul vostru. Si neaparat sa minimizati consumul de zahar timp de o luna de zile, astfel incat celulele epiteliale sa se regenereze.

Stres constant

» Din cauza vietii agitate stresul tinde sa se acumuleze la nivelul psihic al unei persoane. Alimentele dulci sunt adesea folosite pentru ameliorarea stresului, deoarece consumul lor declanseaza eliberarea hormonului placerii.

» De aceea este indicat sa invatati sa faceti distinctia intre foamea emotionala si foamea fizica. Astfel nu eliminati stresul prin mancare, ci prin activitati recreative si multa miscare.

® Citeste si: Cum scapi de stres?

Lipsa activitatilor fizice

» Exercitiile fizice si activitatea fizica contribuie la reducerea cantitatii de hormon al stresului cortizol. Daca nu exista activitate fizica, stresul se acumuleaza, persoana incepe sa experimenteze oboseala acuta, iar in acel moment va aparea si dorinta de dulce pentru o mica doza de energie in plus.

» Cercetarile arata ca persoanele care fac miscare cel putin 30 de minute pe zi sunt mai putin predispuse la nevoie de dulce.

Plictiseala

» Mancarea este unul din factorii care stimuleaza sistemul nervos. Cand ne plictisim, creierul tinde sa ceara informatii pentru procesare, cum ar fi procesarea semnalelor stomacale, si astfel, in timp ce ne uitam pe telefon sau la TV vom simti nevoia sa mancam ceva, printre care, bineinteles si cateva dulciuri.

Probleme cu insulina

» Daca aveti o nevoie constanta de dulciuri, un indice ridicat de masa corporala, iar o noua portie de dulciuri nu face nimic altceva decat sa va creasca apetitul, poate ar fi necesar sa va determinati nivelul zaharului din sange.

» In momentul in care insulina nu mai realizeaza corect transferul de glucoza din sange in celule pentru producerea energiei, atunci celulele devin infometate, provocand astfel o dorinta continua de dulce.

» In acest fel apare si un paradox al diabetului, prin faptul ca avem in sange o cantitate suficienta de glucoza doar ca aceasta nu poate fi consumata de celule din cauza insulinei.

» Neputand fi consumata de celule, excedentul de glucoza se va transforma in grasime, astfel incat persoanele care sufera de aceasta afectiune vor deveni supraponderale sau obeze.

» In acest caz este indicat sa consultati un medic specialist pentru o revizuire a dietei si un eventual tratament medical.

Ce inseamna pofta de dulce?

» Pofta de dulce inseamna o nevoie constanta de a consume dulciuri sau alimente dulci chiar si atunci cand nu ti-e foame sau cand deabia ai mancat deja un desert.

» Inainte de a incerca sa scapi de pofta de dulce, ar trebui sa va familiarizati cu principalele sale simptome, asta pentru a nu confunda dorinta trecatoare de a manca o bomboana cu nevoia constanta de dulciuri.

  • imi vine sa mananc zilnic dulciuri sau prajituri;
  • imi vine sa mananc dulciuri in orice moment al zilei;
  • ma simt bine doar dupa ce mananc ceva dulce;
  • nu pot trece pe langa o cofetarie fara sa mananc o prajitura.

» Toate aceste simptome de mai sus nu demonstreaza nimic altceva decat o dependenta clara de dulciuri.

de ce am pofta de dulce

Cum sa reduci pofta de dulce?

» Potrivit oamenilor de stiinta, principalul motiv pentru pofta de dulciuri este o dieta dezechilibrata. Un stil de viata cu mese rare, neregulate, nu fac altceva decat sa scada nivelul glicemic, iar o noua portie de zahar este cea mai rapida modalitate de a-i creste continutul.

» Imediat dupa o gustare dulce, pancreasul secreta insulina, nivelul de glucoza din sange scade, iar creierul trimite un nou semnal de “foame” si, dupa scurt timp, persoana este din nou flamanda.

» Oamenii de stiinta considera ca nu este necesar sa se renunte brusc si complet la carbohidratii simpli. Ar trebui sa incepeti prin schimbarea obiceiurilor alimentare in pasi mici.

» De exemplu, daca unei persoane ii place sa manance un baton de ciocolata dupa-amiaza si sa manance fursecuri cu ceai seara, ar trebui sa inceapa prin eliminarea unui singur obicei si, de preferinta, cel mai dulce produs.

» Pentru a reduce pofta de dulce trebuie sa stiti ca o sa va ia timp. Durata unui astfel de obiectiv poate dura de la 3 saptamani pana la 2 luni de zile.

» Vestea buna este ca atunci cand treceti de la zaharul rafinat la fructe, dupa cateva luni, papilele gustative ale multor persoane sunt regenerate atat de bine incat ciocolata obisnuita cu lapte li se va parea prea dulce.

» Cu toate acestea, schimbarea obiceiurilor alimentare in materie de dulciuri necesita multa rabdare si timp. Este necesar sa va pregatiti mental pentru faptul ca in primele zile vor aparea inrautatiri ale starii psihice iar iritabilitatea va creste.

» In timpul acestor “atacuri psihice”, consumul de cateva fructe de sezon, in special mere, este cea mai buna solutie.

» Simptomele letargiei si somnolenta vor aparea adesea, in special cu un stil de viata inactiv. De aceea este indicat sa faceti sport sau miscare minim 30 de minute pe zi.

8 Sfaturi pentru a reduce pofta de dulce

» Daca vrem sa scapam de pofta de zahar, prima noastra prioritate va fi normalizarea reglarii zaharului din sange.

» Pur si simplu va trebui sa mentii o dieta sanatoasa cu evitarea varfurilor de zahar din sange. Pentru a face acest lucru trebuie sa vezi cele 8 sfaturi de mai jos.

1. Consuma cat mai multe fibre pe zi

» Conform celor mai recente date, mancam aproximativ 13g de fibre pe zi, ceea ce este de 2 ori mai putin decat ar trebui.

» Un deficit de fibre poate duce la senzatia de greutate, miscari neregulate ale intestinului, constipatie si niveluri ridicate ale colesterolului.

» Un consum de alimente bogate in fibre ne ajuta sa ne simtim satui mai mult timp. In plus, fibrele dietetice ajuta la mentinerea nivelului stabil de zahar din sange, ceea ce reduce pofta de dulciuri nesanatoase.

» Ce trebuie specificat, este faptul ca nu exista o cantitate de fibre care ar putea fi toxica pentru organism. Prin urmare, cu cat mancam mai multe fibre, cu atat mai bine.

» Principalul lucru este sa cresteti treptat cantitatea de fibre consumate si sa beti suficienta apa potabila. Acest lucru va ajuta la prevenirea posibilelor constipatii si balonari.

Cele mai bune surse de fibre:

  • legume: dovleac, morcovi, cartofi, sfecla, varza de Bruxelles, broccoli, napi, vinete, fenicul, telina si altele;
  • fructe proaspete: mere, pere, rodii, avocado, zmeura si altele;
  • nuci si seminte: alune, migdale, fistic, seminte de in si chia, etc.;
  • cereale: hrisca, orez brun, quinoa, fulgi de ovaz.

» Deci, consumati o varietate de surse de fibre si incercati sa mancati minim 3 porti de fructe pe zi. Fructele proaspete sunt dulciuri naturale, iar mancate ca si desert vor inlocui cu succes dulciurile nesanatoase.

pofta de dulce cauze

2. Consumati proteine la fiecare masa

» Acest lucru este foarte important deoarece proteinele normalizeaza nivelul zaharului din sange si scade nivelul de grelina, hormonul foamei.

» Daca doriti sa faceti fata poftelor de dulce, atunci proteinele ar trebui sa fie la fiecare masa.

Cele mai bune surse de proteine:

  • carne de porc, vita sau pasare, cat mai naturala posibila;
  • peste si fructe de mare;
  • oua de tara;
  • leguminoase (fasole verde, linte, naut).
cele mai bune masini de spalat rufe

3. Mananca suficiente grasimi sanatoase in fiecare zi

» Grasimea ne permite sa mentinem o senzatie de satietate pentru o lunga perioada de timp. Iar atunci cand este combinata cu carbohidrati, incetineste absorbtia zaharului.

» Acest lucru previne varfurile de zahar din sange si ne protejeaza de nevoia de a manca ceva dulce.

» Opteaza pentru grasimi sanatoase si nu le confunda cu grasimile gasite in burgeri si cartofi prajiti.

Cele mai bune surse de grasimi sanatoase:

  • avocado;
  • nuci, migdale si alune;
  • seminte de chia si in;
  • ulei de cocos si masline;
  • carne de alimale de casa;
  • lapte gras de tara;
  • branzeturi de tara;
  • oua de tara;
  • peste si fructe de mare (somon, ton, macrou).

4. Consuma mai multe alimente terapeutice care reduc pofta de dulce

» Exista o derie de alimente sanatoase care sunt bogate in substante nutritive specifice care ajuta la normalizarea naturala a nivelului de zahar din sange si, ca urmare, la reducerea poftei de dulciuri.

» Urmatoarii nutrienti ar trebui incluse in dieta voastra cat mai des posibil, astfel incat, usor usor, sa alungati dulciurile.

  • vitamina A;
  • arginina;
  • vitamina B (B1, B2, B3, B5 si B7);
  • crom;
  • magneziu;
  • potasiu.

» Astfel, incercati sa mancati cat mai mult posibil alimente cu densitate ridicata de astfel de nutrienti. Apoi, cu timpul, pofta de dulciuri va scadea si disparea treptat.

5. Mananca regulat pentru a mentine nivelurile normale de zahar din sange

» Nu uitati, sarind peste mese si mancand prost si pe fuga, nu faceti altceva decat sa aduceti un dezechilibru la nivelul zaharului din sange. Iar acest lucru va duce cu siguranta la cresterea apetitului de dulce.

» Asadar, incearca pe cat posibil sa nu sari peste mese. Daca dimineata nu ai timp, mananca o gustare pe drum. Daca la pranza nu ai timp sa mergi sa mananci, ia-ti un pachetel cu mancare la tine.

6. Nu incercati sa inlocuiti zaharul cu indulcitori artificiali

» Aspartanul, zaharina si altele, sunt adesea adaugate in dulciurile “sanatoase”. Cu toate acestea ele nu au nici un efect pozitiv asupra luptei impotriva poftei de dulce.

» Deasemenea pot afecta negativ nivelul zaharului din sange si pot creste riscul de a dezvolta diabet de tip 2 si sindromul metabolic.

7. Invata sa te inveselesti fara mancare

» Incercati sa creati un nou obicei sanatos in fiecare zi. Daca sunteti trist, plictisit sau anxios, cu siguranta veti sfarsi sa ajungeti in fata dulapului cu dulciuri. De aceea este indicat sa faceti activitati recreative care sa va distraga atentia de la nevoia de dulce.

  • o plimbare in parc;
  • o conversatie cu un prieten;
  • o baie relaxanta;
  • yoga;
  • dansuri;
  • inot;
  • o sedinta de masaj de relaxare.

8. Relaxati-va si dormiti suficient

» Stresul cronic, lipsa somnului si un stil de viata sedentar ne pot creste dramatic pofta de dulce.

» Pentru a reduce aceasta nevoie de dulciuri, incercati sa va creati o stare de confort si liniste in fiecare zi. Iata cateva sfaturi simple:

  • incercati sa ramaneti activ in mod natural si faceti multa miscare;
  • fiti sociabili;
  • mergi devreme la culcare si dormi minim 8 ore;
  • nu dormiti cu telefonul sau alte dispozitive langa cap;
  • nu consumati produse cu cofeina dupa amiaza.

Concluzie pofta de dulce

» Este important pentru voi sa puteti renunta la dorinta de a manca dulciuri, si asta pentru a ramane subtire, sanatos si frumos, atat timp cat este posibil si varsta de permite.

» Desigur, nu va fi usor, insa daca ai incredere in tine, urmand sfaturile si informatiile din acest articol cu siguranta vei reusi. Iar daca ai reusit te rog sa ne scrii un mesaj prin intermediul sectiunii de comentarii de mai jos.

» Iar daca ti-a placut articolul nostru si informatiile ti-au fost utile atunci te rog sa ne ajuti cu o Distribuire pe Facebook. In acest fel ne vei ajuta sa creem noi articole utile si folositoare pentru voi. Iti multumim!

Disclaimer CasaSiDesign consulta un medic

Despre Anca 96 Articole
Salutari si bine ai venit! Numele meu este Anca, editor CasaSiDesign.ro, si sunt o mare sustinatoare a lucrurilor frumoase, practice si mai ales a unui stil de viata sanatos. Te invit sa vezi articolele scrise de mine si te rog sa nu uiti sa-mi dai un feedback printr-un comentariu. Iar daca ti-au placut informatiile nu uita sa le si Distribui printr-un Share pe Facebook. Multumesc!

Fii primul care adauga un comentariu!

Scrie un comentariu

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.