Cum sa organizezi munca de acasa?
Cuprins:
» Capacitatea de a efectua lucru de acasa, direct in pijamale, conform unui program convenabil pentru tine, fara a fi nevoie sa mergi la birou si sa suporti un trafic infernal, pare un vis frumos pentru toti, dar practic, munca de acasa nu este chiar asa de usor de realizat.
» In practica, totul nu este atat de roz iar munca de pe canapea, din pacate, nu este potrivita pentru toata lumea. Uneori, daca esti inconjurat de alte persoane, ai mai multa motivatie si esti mai productiv fata de atunci cand lucrezi singur. Cel putin asa spun expertii din domeniu.
» Insa, daca sunteti in situatia in care singura solutie este sa lucrati de acasa, cum este cea de acum, va trebui sa respectati cativa pasi simpli pentru ca munca de acasa sa fie una productiva totusi.
Stabiliti un program clar pentru lucru de acasa
» Munca de acasa nu inseamna intotdeauna mai putina munca decat la birou, chiar daca nu mai pierzi timp suplimentar cu deplasarea. De aceea, cel mai probabil, va trebui sa va setati propriul program pentru a va putea respecta termenele limita.
» Vestea buna este ca nu trebuie sa va respectati programul standard 09:00 – 17:00. Daca sunteti mai productiv seara, nimic nu va impiedica sa incepeti lucru de acasa dupa pranz. Sau daca aveti si alte treburi pe parcursul unei zile puteti diviza programul de lucru, dar nu in mai mult de 3 reprize de munca.
» Principalul lucru este sa respectati planul si programul propus si sa nu va abateti de la el, pe principiul „lasa ba, ca fac mai incolo”. Nu merge asa. Pentru a va respecta termenele de predare a sarcinilor trebuie sa fiti cat mai bine organizati si sa va respectati cat mai riguros programul de munca de acasa.
Combate distragerile de la munca de acasa
» Combaterea distragerilor din timpul muncii poate fi mult mai greu de realizat acasa decat la birou. Acasa nu va veti jena de nimeni sa va uitati la un clip funny sau sa stati de vorba minute in sir la telefon cu diversi prieteni.
» Cu toate acestea exista cateva solutii pe care le puteti aplica in munca de acasa. De exemplu daca ai tendinta sa asculti un program de stiri in timp ce lucrezi, iar mesajele de acolo te distrag si iti perturba atentia in mod constant, atunci este indicat sa-l inchideti. Mai bine ascultati muzica ambientala in loc, iar muzica sa fie doar instrumentala, fara versuri.
» Deasemenea incercati sa dezactivati notificarile de pe retelele de socializare, astfel nu veti fi distrasi constant de ce s-a mai intamplat pe Facebook.
» Iar pentru a va asigura ca va indepliniti toate sarcinile si nu uitati nimic, este indicat sa va faceti agenda de lucru pe fiecare zi cu fiecare sarcina in parte. Si incercati sa nu va sustrageti de la activitate pana nu terminati pana la capat minim o sarcina. Iar daca totusi cineva sau ceva va distrage atentia, macar veti sti de unde ati ramas si ce sarcina nu ati terminat.
Nu uitati sa comunicati cu colegii si superiorii
» Daca nu lucrati independent de restul colegilor de munca si faceti parte dintr-o echipa, trebuie sa fiti constienti ca realizarea unui bun proiect comun inseamna o buna comunicare intre partile implicate.
» De aceea este indicat ca o data pe zi, la o ora stabilita de comun acord sa realizati sedinte on-line (video conferinte) pe Skype, Whatsapp sau alte platforme care permit acest lucru.
Munca de acasa si mancarea
» Un alt punct important la care ar trebui sa va ganditi, daca decideti sa lucrati de acasa, este alimentatia. Toti cei care au stat cel putin o data in viata o zi intreaga acasa, stiu cat de probabil este ca mai tot timpul sa mananci sau sa bei ceva, si astfel, in loc sa muncim vom face ture intre birou si frigider.
» Nu uitati de faptul ca, totusi, acasa voi decideti ce fel de mancare va fi in farfuria voastra. Astfel este o buna oportunitate de a manca cat mai sanatos si sa renuntati la fast-food-uri.
» Pentru a limita numarul de „abordari” ale frigiderului, puteti incerca sa va stabiliti un program, eventual sa va setati o alarma pentru pauza de pranz, astfel incat sa nu va dereglati programul de alimentatie.
» Astfel, in timpul pauzei de lucru, veti merge la bucatarie si veti schimba in acest mod si mediul de lucru. Mancatul la bucatarie este mult mai indicat decat sa mananci in fata laptop-ului direct la birou.
» O alta problema este sa-ti faci timp pentru masa de pranz, deoarece de multe ori te iei cu treaba si uiti sa mai mananci. Majoritatea merg pe principiul: „mai stai putin sa termin si asta”, si ajung sa nu mai manance deloc conform programului stabilit.
Evitati izolarea cand lucrati de acasa
» Singuratatea poate deveni o problema pentru multi care lucreaza de acasa, mai ales cand iti dai seama ca incepi sa vorbesti singur cu voce tare, sau incepi sa-ti impartasesti trairile cu pisica sau cainele. Asta in cazul in care nu ai o sotie care sa te sature de vorbit… 🙂
» Chiar daca va simtiti confortabil sa lucrati singuri, ar trebui totusi evitata izolarea completa, deoarece izolarea zilnica poate deveni o obisnuita cu grave repercusiuni la nivel psihic si emotional.
» Nu uitati sa comunicati si fizic cu persoane, nu doar on-line. Mergeti periodic la plimbari pentru a va destinde, pentru a respira aer curat si oxigenat si de ce nu, pentru a socializa chiar si cu vecinii si vanzatoarea de la magazin.
» Foarte multe persoane prefera sa-si mute biroul si munca de acasa in cafenele, astfel reusind sa se simta mult mai confortabil din punct de vedere al fricii de „singuratate”.
Organizeaza-ti spatiul de lucru de acasa
» Pentru a implementa rapid starea de lucru de acasa, psihologii recomanda evidentierea unui spatiu de lucru in interiorul locuintei. Doar ca stai pe o canapea cu un laptop in brate nu este suficient…va trebui sa-ti amenajezi un mic spatiu intr-o incapere nu foarte circulata de catre restul membrilor familiei.
» Prin evidentierea unui spatiu clar de lucru, se construieste o granita clara dintre munca si casa. Cand vei fi in acea zona nu te vei gandi la casa. Cam asta ar trebui sa simtiti atunci cand va retrageti in spatiul vostru de lucru de acasa amenajat.
» De aceea, celor care lucreaza de acasa li se recomanda sa se schimbe de pijamale atunci cand merg la biroul amenajat. Desigur, acest lucru nu inseamna ca trebuie sa stai la biroul din casa imbracat la costum, dar este important sa simti o schimbare atunci cand te trezesti si te pregatesti de o noua zi de munca…de acasa.
Evitati treburile casnice in timpul programului
» Multi oameni considera ca lucru’ de acasa ii va ajuta sa faca de doua ori mai multe lucruri fata de o zi la biroul din oras. Adica sa indeplineasca atat sarcinile de munca cat si sa indeplineasca sarcinile casei in acelasi timp.
» Dar, cel mai probabil, totul va fi invers: incercand sa indepliniti sarcinile de serviciu, sarcinile casnice va vor distrage atentia si nu veti putea lucra la capacitate si concentrare maxima.
» Desigur, puteti gasi o cale de mijloc, una din acestea fiind ca la fiecare 50 de minute de lucru sa luati o pauza de 10-15 minute, in care puteti sa realizati diverse sarcini casnice, cum ar fi: sa porniti masina de spalat rufe, sa spalati vasele, sa plimbati cainele, sau alte mici activitati care nu necesita timpi mari de realizare.
» Insa, ce este important de retinut, este faptul ca in timpul programului de lucru, munca si sarcinile de serviciu trebuie sa ramana prioritare.
Cere tuturor sa te lase in pace
» Daca nu sunteti singur acasa cu siguranta ca membrii familiilor va vor distrage atentia. Ca si exemplu este clipul profesorului Robert Kelly, care in timpul unui interviu la BBC a fost intrerupt de catre copiii sai care au dat buzna in biroul sau de acasa.
» Pentru a nu fi in aceeasi situatie, incercat sa trasati niste limite clare. Da, sunteti acasa, dar acest lucru nu inseamna ca familia, rudele, prietenii sau vecinii va pot contacta pentru orice problema care nu este urgenta sau care mai poate astepta.
» Multi au impresia ca daca esti acasa, poti sta de vorba cu ei ore in sir la telefon…ca si-asa…esti acasa doar. 🙂
Concluzie
» Munca de acasa este destul de dificila si uneori lipsa motivatiei poate interveni destul de rapid. De aceea este bine sa ascultati de sfaturile de mai sus si sa va stabiliti niste reguli clare in care sa aveti timp si de voi, pentru comunicare si socializare.
» Munca de acasa nu inseamna sa lucrezi zi-noapte. Trebuie sa va stabiliti un program clar, bine etapizat astfel incat sa reusiti sa combinati atat munca cat si viata personala, chiar daca toate au loc in aceeasi locatie…adica ACASA!
» Asa ca SPOR LA MUNCA si sa ne auzim cu bine!
Comentarii recente