Beneficiile cafelei pentru organism

beneficiile cafelei

Chiar si acum, oamenii de stiinta se contrazic cand vine vorba de beneficiile cafelei – unii sustin ca cei care vor sa fie sanatosi ar trebui sa renunte la ea. Altii insista ca consumul de cafea in fiecare zi poate prelungi viata si poate proteja impotriva bolilor. Cine are dreptate? Sa aflam din randurile de mai jos.

Tipuri de cafea

Huse Chei Auto din silicon E-Husa

Cafeaua este o bautura obtinuta din boabe de cafea prajite si macinate. Se crede ca arabii au fost primii care au preparat-o in secolul al XII-lea. Chiar si atunci la cafea se adauga lapte si scortisoara. Mai tarziu, cafeaua s-a raspandit si in Europa, unde a devenit foarte populara. Astazi exista multe tipuri de cafea, dintre care cele mai cunoscute sunt urmatoarele trei:

  • Arabica. Este cel mai raspandit soi de cafea, cultivat in Indonezia, India si America Latina. Are un gust dulceag, cu o usoara aciditate. In functie de regiunea de cultivare, poate contine dulceata fructelor de padure, o nota de citrice, aroma de flori si nuci.
  • Robusta. Aceasta specie de arbore de cafea creste in regiunile tropicale din Africa, India, Sri Lanka si Indonezia. Are mai multa cofeina, o aroma mai putin rafinata si un gust mai amar si mai acru decat arabica. De cele mai multe ori, Robusta nu este consumata pura, ci adaugata in amestecuri de cafea.
  • Liberica. Acesta este al treilea cel mai important soi de cafea din lume. Are o aroma bogata si un gust bland si nu este destinat exportului, ci este consumat in regiunile in care creste.

Cafeaua este disponibila sub forma de cafea boabe, cafea macinata si cafea instant. Aceasta din urma se obtine prin transformarea boabelor de cafea in pulbere. Se presupune ca este de calitate inferioara.

beneficiile cafelei

Compozitie

Cafeaua contine aproximativ 70 de componente bioactive. Printre acestea se numara: cofeina, aproximativ 30 de acizi organici, vitaminele B (B1, B2, B3, B5), precum si folati, potasiu, mangan, magneziu si fosfor. In plus, cafeaua este un antioxidant puternic. Un studiu realizat de oamenii de stiinta spanioli a aratat ca antioxidantii din coaja boabelor de cafea si din zatul de cafea sunt de aproximativ 500 de ori mai puternici decat extractul de ceai verde sau vitamina C.

Continutul caloric si valoarea nutritiva

Valoarea calorica a cafelei depinde de soi. De obicei, este de aproximativ 7 kcal la 100 de grame de produs. Valoarea nutritionala a bauturii:

  • Proteine – 0,2 g;
  • Grasimi – 0,5 gr;
  • Carbohidrati – 0,2 g.

Cafea cu zahar

Valoarea nutritiva a cafelei cu zahar aduce o crestere semnificativa a carbohidratilor. Valoarea calorica a produsului este de 62,44 kcal. O suta de grame contine:

  • Proteine – 1,83 g;
  • Grasimi – 1,14 g;
  • Carbohidrati – 14,65 g.

Ce beneficii are cafeaua?

Exista multe mituri cu privire la modul in care cafeaua afecteaza sanatatea umana, dar, potrivit unui studiu din 2016, bautura face mult mai mult bine decat rau. De asemenea, se observa ca un consum moderat al cafelei reduce mortalitatea generala. Potrivit unei lucrari publicate in JAMA Internal Medicine, britanicii de varsta mijlocie care consumau cafea cu moderatie aveau cu 10-15% mai putine sanse de deces (perioada de studiu a acoperit 10 ani). O alta lucrare de cercetare a constatat ca cafeaua reduce riscul anumitor tipuri de cancer – esofag, endometru, intestin si piele.

Acestea nu sunt toate beneficiile cafelei: consumul regulat al acesteia reduce inflamatiile din organism si ajuta organele sa se mentina sanatoase mai mult timp, iar daca esti hipotensiv, ajuta la cresterea tensiunii arteriale.

Cafeaua proaspat macinata se potriveste perfect in diferite protocoale dietetice, in special in cele care vizeaza pierderea in greutate. Consumul moderat de cofeina, intre una si patru cesti de cafea pe zi, ajuta la concentrare si imbunatateste vigilenta mentala. Prin “ceasca” se intelege 100 ml.

cafea turceasca

Beneficii pentru organism:

  • Cafeaua contine magneziu si potasiu, care ajuta organismul uman sa utilizeze insulina, regland nivelul de zahar din sange si reducand pofta de gustari si dulciuri.
  • Cafeina favorizeaza descompunerea grasimilor si utilizarea lor ca si combustibil pentru exercitii fizice, ceea ce este deosebit de important pentru barbati.
  • Cafeina contine multi antioxidanti care protejeaza organismul impotriva radicalilor liberi.
  • Reduce sensibilitatea la insulina si toleranta la glucoza, ceea ce reduce riscul de aparitie a diabetului de tip 2.
  • Unele studii arata un efect benefic al cafelei in cazul bolii Parkinson si Alzheimer, deoarece stimuleaza anumite zone ale creierului.
  • Cafeaua imbunatateste starea de spirit si ajuta la combaterea depresiei prin stimularea sistemului nervos central si prin cresterea productiei de neurotransmitatori precum serotonina, dopamina si noradrenalina.
  • Datorita cofeinei, teaninei si altor substante, bautura poate avea efecte benefice asupra organismului masculin. De exemplu, creste potenta si accelereaza cresterea musculara. Pentru femei, este benefica datorita capacitatii sale de a mentine frumusetea parului, a pielii si a unghiilor. Cafeaua poate, de asemenea, sa reduca la minimum frecventa durerilor de cap. Cu toate acestea, nu este recomandata copiilor: ar trebui consumata doar dupa pubertate.
Despre Irina 203 Articole
Buna! Sunt Irina si scriu pentru a aduce un folos cititorului. Imi doresc ca familiile romane sa fie fericite si informate, caci un popor educat este un popor puternic! Incerc sa aduc cat mai multe informatii utile in fiecare articol.

Fii primul care adauga un comentariu!

Scrie un comentariu

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.